skip to Main Content
Tel: +31 (0) 88 707 7000
Service Module In Dynamics NAV

Service Module in Dynamics NAV

Tonnis Wierenga is duidelijk erg thuis in de Service Module. Gisteren is hij gevraagd om voor de oorspronkelijk geplande spreekster te vervangen. En hij heeft ‘even’ een goede presentatie in elkaar gezet. Chapeau! Tonnis Wierenga is werkzaam bij NewMInds. Een bedrijf actief in de Agri markt en heeft een aantal eigen apps en een planbord ontwikkeld. Fieldservice is in hun markt heel erg belangrijk.

Service module is niet iets wat je zo eventjes aanzet. Zoals sommige klanten wel vragen. Ook hier geldt dat een inventarisatie sessie nodig is tussen klant en consultant.
Wat zijn dan zoal de vragen die beantwoord moeten worden?

  1. Breng in kaart wat het service niveau is dat verleend moet worden
    -Hoe dringend is een service call? Kan het servicemoment een dag wachten of moet er 24/7 direct gereageerd worden?
  2. Hoeveel service calls zijn er per week
    -VB FujiFilm Special printers geven maar 10 service calls per jaar ThyssenKrupp heeft duizenden calls per jaar
  3. Hoe deel je de gebieden in waarbinnen de monteurs actief zijn – bepaalt natuurlijk voor een deel de reactie snelheid.
  4. Materialen – kunnen ook vanuit de service orders in MRP meegenomen worden
  5. Voorraad posities – zijn de bussen van de monteurs ook een voorraad locatie of is dit onbekende voorraad.
    -Is afhankelijk van de klant
    -Tegenwoordig zie je steeds vaker dat externe partijen ’s nacht de service bussen vullen en dat dit dan dmv transfer orders wordt aangestuurd
  6. Urenstaten kunnen vanuit de werkbonnen gesynchroniseerd worden
    -In het VB van Thyssen zijn er wel 500 werkbonnen per week die allemaal nagekeken moeten worden. Vergt veel van de organisatie
  7. Digitale handtekening gebruiken voor oa het akkoord op de werkbon?

Kortom het is dus van groot belang om het gehele service proces van de klant te begrijpen en van daaruit te starten met de implementatie.
Het hart van de service module is het SERVICE ARTIKEL
Vanuit het verzenden van een verkooporder met een of meer artikelen kan automatisch een service artikel aangemaakt worden. Om dit automatisch te kunnen doen moet op het artikel de service groep zijn ingevuld en het vinkje automatisch service artikel aanmaken aanstaan.
Het service artikel krijgt dan allerlei informatie mee:
Artikelnummer, Klant, Serienummer en verzendadres.

Na verzenden van de verkooporder staat het service artikel op geinstalleerd. ECHTER er moet dan nog een serviceorder aangemaakt voor het werkelijk plaatsen van het artikel/serviceartikel.
Als een regulier onderhoudscontract wordt afgesloten wordt gebruik gemaakt van het servicecontract in Dynamics NAV. Hierin wordt voor een of meerdere service artikelen de SLA afspraken in aangegeven. Oa informatie bij over service periode (hoe vaak een monteur inplannen), garantie periode, hoe omgaan met kosten van bv materialen en uren. Plus het jaarbedrag per serviceartikel.
Facturatie periode is in te stellen maand, kwartaal, jaar etc.
Service orders worden gebruikt om het geplande onderhoud te doen (service orders aanmaken vanuit een periodieke actieviteit) of een incidenteel onderhoud.

Dispatch Planbord
Grootste struikelblok in verkooptraject is het Service order Dispatch ‘Planbord’. Dit is lijst met alle service orders – per regel moeten ze ingepland worden – monteur en datum en tijdstip. En er is GEEN capaciteitsplanning van de resources. Oneindige capaciteit.
Daarom zijn er verschillende partijen in de zaal die een extern planbord hebben gemaakt. Mooi grafisch en wel helder wat resource wanneer te doen heeft.
Met filteren en sorteren op prioriteit/postcode is er nog iets overzichtelijks van te maken.
Advies is om altijd netjes op tijd service orders voor periodiek onderhoud aan te maken.
Eigenaardigheidje van NAV : Er is wel een rolcentrum Service dispatcher maar geen standaard rol ;-(
3 taps : service order kop, regel en werkbon
Lastig uit te leggen is de 3 taps – service order kop, regel en werkbon ;-( Maar goed – het went.
Op werkbonnen materiaal en uren verbruik boeken en hier een (incidentele) service factuur van aanmaken.

Service facturen
De periodieke servicefacturen kunnen aangemaakt worden vanuit de contract periodieke activiteiten.
Nog een eigenaardigheidje van NAV. Bij de ongeboekte servicefactuur zijn al serviceposten aangemaakt. Daarom kan de voorlopige factuur NIET weggegooid worden wat je natuurlijk wel verwacht omdat dit overal in NAV kan bij andere documenten.
Reguliere oplossing is om te boeken – crediteren en dan de correcte factuur aanmaken. Dan moet nog wel de datum [gefactureerd aan datum] teruggezet worden.
Natuurlijk zijn er mensen in de zaal die een ‘maatwerkje’ hebben gemaakt die de service posten weggooid en de [gefactureerd aan datum] terugzet.

Servicelogposten
Alle acties van een serviceartikel worden bijgehouden in service logposten. Ook garantieposten.

NAV Service Module : goede ondersteuning service process – jammer van dispatch planbord.
Kortom – de service module biedt een goede ondersteuning van het gehele service proces. Alleen het dispatch planbord is niet fijn. Tonnis verwacht niet dat Microsoft hier iets aan gaat doen. Microsoft heeft FieldOne aangekocht. Maar ja is alleen AX. Dus dat helpt ook niet.